04 paź, 2024

Statut przedszkola

35 mins read

STATUT ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO PRZY PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. IGNACEGO ŁUKASIEWICZA WE WRZOSOWIE

I. Podstawa prawna.
II. Definicje
III. Informacje ogólne o przedszkolu
IV. Cele i zadania przedszkola
V. Organy przedszkola
VI. Organizacja przedszkola
VII. Nauczyciele i pracownicy przedszkola
VIII. Rekrutacja dzieci do przedszkola
IX. Wychowankowie przedszkola
X. Dzieci prawa i obowiązki
XI. Rodzice prawa i obowiązki
XII. Postanowienie końcowe

I PODSTAWA PRAWNA

a Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku
(Dz.U. 1997 r. Nr 78, poz. 483),
b) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 2215 ze zm.);
c) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2020 poz. 1327 ze zm.);
d) Konwencja o prawach dziecka ratyfikowana przez Polskę dnia 30 września 1991 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120,
poz. 526, z późn. zm.);
e) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz.U.20 20 poz. 910 ze zm.);
f) ROZPORZĄDZENIE Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym(Dz.U. z dnia 24 sierpnia 2017 r.)
g) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i
higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1604)
h) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania
i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r., poz. 645)
h) Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z
2022r. Poz. 1116).

II DEFINICJE

Ilekroć w statucie jest mowa o:

– PRZEDSZKOLU – należy przez to rozumieć Oddział Przedszkolny przy Publicznej Szkole
Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza we Wrzosowie.

– USTAWIE – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.
2017 poz. 59) oraz rozporządzenia wykonawcze do tej Ustawy.
– DYREKTORZE – należy rozumieć Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ignacego
Łukasiewicza we Wrzosowie.
– NAUCZYCIELU – należy rozumieć – nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika
pedagogicznego zatrudnionego w Publicznej Szkole Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza we
Wrzosowie.
– RADZIE RODZICÓW – należy rozumieć wszystkich rodziców powołanych do trójki klasowej w
Publicznej Szkole Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza we Wrzosowie i oddziale
przedszkolnym.
– RADZIE PEDAGOGICZNEJ – należy rozumieć wszystkich pracowników pedagogicznych
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza we Wrzosowie.
– ORGANIE PROWADZĄCYM – należy rozumieć Gminę Dygowo reprezetowaną przez Wóójta
Gminy Dygowo.
– ORGANIE SPRAWUJĄCYM NADZÓR PEDAGOGICZNY – należy przez to rozumieć
Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty
– DZIECIACH – należy przez to rozmieć dzieci przyjęte do oddziały przedszkolnego Publicznej
Szkoły Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza we Wrzosowie.
– RODZICACH – należy przez to rozumieć rodziców dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza we Wrzosowie.
III INFORMACJE OGÓLNE O PRZEDSZKOLU

§ 1

  1. W Publicznej Szkole Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza i organizuje się dwa oddziały
    przedszkolne 5-latków oraz 6-latków, a także jeden oddział przedszkoly 3 i 4 latków w
    oddzielnym budynku oddalonym od szkoły, w których realizowana jest podstawa programowa
    wychowania przedszkolnego.
  2. Oddział przedszkolny używa pełnej nazwy: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ignacego
    Łukasiewicza we Wrzosowie.
  3. Oddział przedszkolny jest placówką nieferyjną, funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw
    ustalonych przez organ prowadzący.
  4. Oddział przedszkolny zachowuje odrębność programową i organizacyjną.

§ 2

  1. Siedziba oddziału przedszkolnego grupy 3 i 4-latków: Wrzosowo 56, 78-114 Wrzosowo
  2. Siedziba oddziału przedszkolnego grupy 5 i 6- latków Wrzosowo 55, 78-114 Wrzosowo
  3. Strona internetowa szkoły: https://spwrzosowo.pl
  4. Strona facebook szkoły: https://www.facebook.com/profile.php?id=100055188576977
  5. Prywatna grupa informacyjna dla rodziców 3 i 4 latków:
    https://www.facebook.com/groups/997006740362508
  6. Prywatna grupa informacyjna dla rodziców 5 i 6 latków:
    https://www.facebook.com/groups/1911186859201567

§ 3

  1. Obwód przedszkola obejmuje miejscowości: Skoczów, Wrzosowo, Jazy, Jażdże, Łykowo,
    Kłopotowo, Piotrowice, Włościbórz.
  2. Gmina zobowiązana jest do bezpłatnego dowozu oraz zapewnienia opieki w trakcie trwania
    transportu dzieci 6 letnich, by umożliwić spełnianie obowiązku szkolnego. Z transportu moga
    korzystać dzieci 5-letnie, które mają swoją siedzibę w szkole.

§ 4

  1. Przedszkole finansowane jest przez:
  • Organ Prowadzący : Gmina Dygowo
  • Rodziców w formie opłat za świadczenia w zakresie przekraczającym realizację podstawy
    programowej wychowania przedszkolnego (nie dotyczy rodziców dzieci 6-letnich realizujących
    obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne)

IV CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 5

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania
    przedszkolnego, w tym zadania wychowawczo-dydaktyczne.
  2. Na celu przedszkola jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka w osiaganiu dojrzałości, która
    umożliwi podjęcie nauki w szkole. Przedszkole rozwija dojrzałość szkolną w aspekcie rozwoju
    fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
    § 6
  3. Zadania przedszkola:
  • Wspieranie rozwoju indywidualnego dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i
    możliwości rozwojowych przez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w
    fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  • Kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie
    ich sprawności ruchowej. Stwarzanie warunków do swobodnej zabawy i odpoczynku.
  • Pobudzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi
    uczuciowej z rodziną.Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności dziecka.
  • Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie
    psychiczne adekwatnie do możliwości rozwojowych dziecka.
  • Tworzenie warunków sprzyjajacych rozwojowi nawyków i zachowań, które prowadzą do
    samodzielności dziecka.
  • Nabywanie przez dziecko kompetencji matematycznych, w tym umiejęstności liczenia,
    klasyfikowania, układania rytmów, kodowania.
  • Nabywanie przez dziecko kompetencji budujących wrażliwość dziecka, w tym poprzez różne
    formy sztuki: taniec, muzyka, śpiew, odgrywanie ról.
  • Tworzenie warunków umożiwiających naukę wychowania w poszanowaniu dla zwięrząt i roślin.
  • Nabywanie przez dziecko kompetencji językowych, w tym umiejętności czytania i kreślenia
    symboli graficznych.
  • Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczne, samodzielne majsterkowanie, planowanie w
    pracach technicznych.
  • Rozpoznawanie możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie wczesnych interwencji
    specjalistycznych.
  • Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu udzielania dziecku pomocy
    specjalistycznej.
  • Umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
  • Organizowanie nieodpłatnie, na życzenie rodziców, w ramach planu zajęć religi w wymiarze
    dwóch zajęć przedszkolnych właściwych dla danego poziomu nauczania, dla grupy nie mniejszej
    niż siedmioro wychowanków danego oddziału. Jeżeli na naukę religii danego wyznania zgłosi się
    mniej niż siedmioro wychowanków, organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z
    właściwym Kościołem lub związkiem wyznaniowym organizuje naukę religii w grupie
    międzyszkolnej lub w poza przedszkolnym punkcie katechetycznym. W tym czasie dzieci
    nieuczęszczające na religięn mają zapewnioną opiekę nauczyciela. Zajęcia religii prowadzone są
    przez nauczyciela skierowanego do przedszkola na podstawie misji kanonicznej przez biskupa
    właściwej diecezji.
  • Organizowanie i udzielanie dzieciom oraz ich rodzicom pomocy psychologiczno- -pedagogicznej
    na zasadach określonych w ustawie z 14 grudnia 2016r. (DZ.U. z dnia 11 stycznia 2017r. poz. 59)
    i rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
    psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z
    2017 r. Poz. 1591)
  • Organizowanie współpracy z rodzicami poprzez zebrania min. 2x w roku, rozmowy indywidualne
    wynikające z inicjatywy rodzica lub nauczyciela, komunikowanie się z rodzicem w ustalony z
    nauczycielem sposób, uroczystości przedszkolne. Zapoznanie rodziców z zadaniami
    wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego.

§ 7

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
  • prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący,
    zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. o prawie oświatowym (Dz. U. z 2017 r.)
  • objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz
    optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju,
  • udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy

psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-
pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i

placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci,

  • wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku
    osiągnięcie gotowości szkolnej,
  • umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i
    religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.
    § 6
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego
    indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości
    psychofizycznych, wynikających w szczególności:
    a) z niepełnosprawności,
    b) z niedostosowania społecznego,

c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
d) ze szczególnych uzdolnień,
e) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
f) z zaburzeń komunikacji językowej,
g) z choroby przewlekłej.

  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na
    wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu

ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-
pedagogicznej dla wychowanków.

  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.
  • Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup
    wychowawczych oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy,
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami
    rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. W zajęciach nie powinno
    uczestniczyć jednocześnie więcej niż pięć osób.
  • Zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują
    zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. W zajęciach nie powinny uczestniczyć
    jednocześnie więcej niż cztery osoby.
  • Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści prowadzą działania mające na
    celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
    psychofizycznych dzieci, a także rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaplanowanie
    wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci. Obejmuje to obserwację
    pedagogiczną zakończoną analizą i ocena stopnia gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w
    grupie 6-latków (zerówki).
  • W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz
    możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel,
    wychowawca grupy lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora. Dyrektor informuje
    innych nauczycieli, wychowawców grup lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą
    psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem, – jeżeli stwierdzi taką
    potrzebę.
  • Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz
    diagnozu sporządzonej na terenie przedszkola przez na terenie przedszkola w uzgodnieniu z
    rodzicami organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,w tym ustala formy udzielania tej
    pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą
    realizowane.

§ 7

  1. Zadania pedagoga, psychologa i pedagoga specjalnego w zakresie pomocy psychologiczno-
    pedagogicznej jest:
  • Prowadzenie badań i działań diagnostycznych wychowanków, w tym diagnozowanie ich
    indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu
    określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron wychowanków,
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów

wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci, udzielanie pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,

  • c) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz
    inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci,
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości,
    predyspozycji i uzdolnień wychowanków,
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w
    udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

§ 8

  1. Zadania logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej to:
  • diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu
    mowy wychowanków,
  • prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie
    stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji
    językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu
    pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    § 9
  1. Dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością mają zapewnioną:
  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i
    możliwości psychofizycznych dziecka. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla
    dziecka indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego uwzględniającego zalecenia
    zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

V ORGANY PRZEDSZKOLA

Organami przedszkola są:

  1. Dyrektor Przedszkola,
  2. Rada Pedagogiczna,
  3. Rada Rodziców przedszkola.

§ 10

Dyrektor Przedszkola:

  • organizuje pracę placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
  • sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju
    psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
  • wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie
    zajęć organizowanych przez przedszkole,
  • realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących, uwzględnia
    opinie i wnioski Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez Radę
    Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje
    administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki,
  • jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników
    niebędących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników,
    przyznawania nagród i wymierzania kar,
  • w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami,
  • stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji,
    których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej,
    wychowawczej i opiekuńczej placówki; podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww.
    organizację wymaga uzyskania zgody Dyrektora , wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu
    warunków tej działalności,
  • organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, we współpracy z: rodzicami dzieci, poradnią
    psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradniami specjalistycznymi, organizacjami
    pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
  • Odpowiada za relaziację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenie specjalnego
    dziecka,
  • gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad
    określonych w odrębnych przepisach,
  • opracowuje regulamin organizacyjny przedszkola o charakterze wewnętrznym, przedkłada go do
    zatwierdzenia radzie pedagogicznej; regulamin nie może być sprzeczny ze statutem; szczegółowe
    zadania regulaminu przedszkola określone zostały w Regulaminie Organizacyjnym Przedszkola,
  • zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz w doskonaleniu zawodowym,
  • organizowanie wyposażenia przedszkola w środki dydaktyczne i sprzęt przedszkola,
  • organizowanie przeglądów technicznych obiektu przedszkolnego oraz prac
    konserwacyjnoremontowych,
  • Dyrektor jako Administrator Danych Osobowych ( ADO) realizuje ustawowe zadania
    zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą
  • organ prowadzący przedszkole i Dyrektor Przedszkola są zobowiązani z Urzędu występować w
    obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.

§ 11

Rada Pedagogiczna –
jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki,
wychowania i kształcenia.

  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce. W
    zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane
    przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele
    stowarzyszeń i innych organizacji, a w szczególności organizacji harcerskich.
  2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
  3. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny
    za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem
    rady.
  4. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
  5. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym
    semestrze, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być
    organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy

przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady
Pedagogicznej.

  1. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady
    Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także
    nauczycieli i innych pracowników placówki.
  2. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

  • przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,
  • zatwierdzanie planów pracy placówki,
  • podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
  • ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
  • podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola,
  • ustalenie regulaminu Rady Pedagogicznej i jego zmian,
  • ustalenie w drodze uchwały zestawu programów wychowania przedszkolnego.

§ 12

Radę Rodziców stanowi reprezentacja rodziców dzieci uczęszczających do szkoły i przedszkola W
Publicznej Szkole Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza we Wrzosowie z oddziałami przedszkolnymi.

  • W skład rady rodziców wchodzą rodzice wszystkich klas szkolnych i grup przedszkolnych
    zgłoszonych do trójki klasowej. Spośród Rodziców wybranych do Rady wyłania się w drodze
    tajnych wyborów Trzech głównych przedstawicieli Rady Rodziców.
  • Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności
    wewnętrzną strukturę i tryb pracy. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze
    statutem placówki.
  • Rada Rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy
    placówki i zaspokojenia potrzeb dzieci.
  • Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady
    wydawania funduszy Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.
  • Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu
    prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami
    we wszystkich sprawach placówki.
  • Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.

§ 13

Organy przedszkola działają samodzielnie na podstaiwe i granicach prawa.
Działalnośc organów przedszkola jest jawna, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Spory między organami są rozpatrywane na terenie placówki. Pierwszą instancją do rozstrzygania
sporów jest Dyrektor Przedszkola. Spory rozstrzygane są w drodze:
a) negocjacji i mediacji przy współudziale wszystkich oponentów,
b) po wyczerpaniu wszelkich możliwych środków negocjacji ostateczny głos w rozwiązywaniu sporów
ma dyrektor placówki, uwzględniając zakres kompetencji tych organów.

VI ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

  1. Szczegółowe zasady organizacji przedszkola określa arkusz organizacyjny opracowany przez
    dyrektora zgodnie z wytycznymi w ustawie Prawo oświatowe. Arkusz organizacji przedszkola
    zatwierdza organ prowadzący.
  2. Arkusz organizacji przedszkola zostaje zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną, a dyrektor
    przedszkola przekazuje do organu prowadzącego.
  3. Organ prowadzący przedszkole, zatwierdza arkusz organizacji przedszkola.
  4. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku
    oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
  5. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w
    danym czasie do momentu przkekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie
    zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
  6. W grupie najmłodszej zatrudniona jest osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga w
    sprawowaniu opieki nad dziećmi. W przypadku oddziału dzieci starszych – w czasie pobytu dzieci
    w przedszkolu pomoc nauczyciela i woźna oddziałowa pomagają dzieciom w czynnościach
    samoobsługowych w ciągu całego dnia.
  7. Do obowiązków wyznaczonych pracowników obsługi należy codzienna kontrola bezpieczeństwa
    terenu i stanu technicznego urządzeń. W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia
    pracownik winien usunąć istniejące zagrożenie, ewentualnie zabezpieczyć teren, a w razie
    niemożności usunięcia zagrożenia zgłosić dyrektorowi placówki, który podejmie stosowne
    decyzje.
  8. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są trzy oddziały przedszkolne:
  • oddział 3 i 4 latków,
  • oddział 5 latków,
  • oddział 6 latków.
  1. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  2. Czas pracy przedszkola 6.30 – 16.30 od poniedziałku – do piątku.
    Oddział 3 i 4 latków funkcjonuje 10 godzin.
    Oddział 5 i 6 latków funkcjonuje 5,5 godziny od godz. 7.00-12.30
    Godziny realizacji podstawy programowej odbywają się w każdym oddziale przedszkolnym,
    natomiast pozostałe godziny są grupą łączoną wszystkich oddziałów przedszkolnych.
    Czas pracy przedszkola wynika z zatwierdzonego arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny
  3. Zagadnienia z podstawy programowej realizowane są w 3-4 latkach w godzinach od 8.00 – 13.00.
    Zagadnienia z podstawy programowej realizowane są w 5-6 latkach w godzinach 7.30-12.30
    Wynika to z organizacji pracy grup.
    Rodzice są zobowiązani do przyprowadzania dziecka nie później niż do godziny 8.00. Rodzice
    przekazują dziecko pracownikowi szkoły/przedszkola lub doprowadza je do sali dydaktycznej
    przekazując nauczycielowi.
    Dzieci dojerzdżajace autobusem zostają odenrane przez pomoc nauczyciela i to ona
    odpowiada za bezpieczeństwo dziecka. Pomoc nauczyciela prowadzi dziecko do szatni,
    przebywa tam z dzieckiem do momentu przebrania dziecka i odprowadza je do sali.
    W sali odpowiedzialność za dziecko przejmuje nauczyciel.
  4. Dziecko może być odebrane przez rodzica lub osobę upoważnioną na piśmie. Rodzice przejmują
    odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez
    upoważnioną przez nich osobę.
    Dziecko, które dojeżdża autobusem powinno być odebrane z przystanku również przez rodzica lub
    osobę upoważnioną na piśmie. Zabroniony jest powrót dziecka przedszkolnego samodzielnie lub
    z niepełnoletnim rodzeństwem.
  5. Nauczyciel lub opiekun w autobusie może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan
    wskazuje na to, że nie jest w stanie ona zapewnić bezpieczeństwa dziecku np. Upjenie
    alkoholowe, agersja.
  6. Przedszkole funkcjonuje cały rok kalendarzowy.

Dni wolne w szkole ustanowione przez Dyrektora oraz ferie zimowe i wakacje, to dni opiekuńczo-
wychowawcze, kiedy funkcjonuje jedna grupa przedszkolna łączona w oddziale 3-4 latków, max.

Ilość dzieci to 25. Rodzice są w obowiązku wypełniena deklaracji w których wyrażają chęć lub nie
uczęszczania w te dni do przedszkola. Pierwszeństwo mają dzieci , których rodzice pracują.
Przerwę w pracy przedszkola ustala organ prowadzący przedszkole.

  1. Zajęcia mogą zostać zawieszone z powodu zaistnienia następujących okolicznośći: (na podstaie:
    Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
    (Dz.U. z 2022r. poz. 1116).
  • zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich
    kub międzynarodowych.
  • Temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzine zajęcia z uczniami
    zagrażającej zdrowiu dzieci.
  • Zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną.
  • Innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
    Placówka orgazniuje w takich wypadkach nauczanie na odległość. Głównie nauczyciele
    będą porozumiewać się z rodzicami przez dziennik elektroniczny, wysyłając prezentacje/zadania
    do wykonania dla dzieci/lub w inny ustalony sposób z rodzicami.
  1. Podstawa programowa w przedszkolu prowadzona jest bezpłatnie, a każda rozpoczęta godzina
    poza podstawą programową jest płatna w wysokości 1zł za godzinę. Z płatności zwolniona jest
    grupa 6-latków.
  2. Śniadanie dzieci przynoszą ze sobą codziennie z domu. Rodzice są w obowiązku przygotowania
    zdrowego i racjonalnego posiłku dla dziecka.
  3. Przedszkole zapewnia możliwość zamawiania dziecku obiadów. Obiady są płatne. Cena jest
    ustanowiona przez firmę dostarczającą posiłki. Rodzice na początku roku szkolnego są
    poinformowani o cenie za obiad.
    Na obiady składamy deklaracje całoroczne. W razie dłuższej nieobecności dziecka lub choroby
    można odmówić obiad osobiście u nauczyciela grupy lub kontaktując się z wychowawcą w
    ustalony sposób.
  4. Rodzice zobowiązani są do terminowego i regularnego uiszczania opłat za przedszkole (obiady,
    opieka). Opłatę za przedszkole rodzice uiszczają na wskazane na ptrzymanym rachunku konto.
  5. Do przedszkola może uczęszczać jedynie dziecko zdrowe, bez objawów choroby. Nauczyciel ma
    prawo nie przyjąc dziecka do grupy jeśli widzi objawy choroby. Jeżeli stan zdrowia dziecka
    pogorszy się w czasie pobytu w przedszkolu nauczyciel niezwłocznie dzwoni do rodzica i go
    informuje.
  6. Rodzice zobowiązani są informować przedszkole o przyczynach nieobecności dziecka,
    niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
  7. W przypadku wystąpienia u dziecka choroby zakaźnej przedszkole ma prawo żądać od rodzica, a
    rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie

leczenia.

  1. W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, jedynie wynikające z udzielania
    pierwszej pomocy przedmedycznej.
  2. Zajęcia są prowadzone są w sali przedszkolnej lub są orgazniowane zajęcia poza
    szkołą/przedszkolem np. (spacery/plac zabaw) wtedy zapewniona jest opieka nauczyciela oraz
    dodatkowo na każde 15 dzieci jednej osoby dorosłej.
  3. Wycieczki odbywają się za pełną uzyskaną na piśmie zgodą rodziców.
    VII NAUCZYCIELE I PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

W oddziałach przedszkolnych zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy
niepedagogiczni.

Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach:

  • Nauczyciel wychowania przedszkolnego,
  • Nauczyciel wspomagający (w miarę potrzeb),
  • Nauczyciel logopeda (zatrudniony również do klas starszych).

Pracownicy niepedagogiczni:

  • Obsługa: pomoc nauczyciela.
    Szczegółowy zakres obowiązków ustala dyrektor placówki.

§ 14

  1. Zakres zadań nauczycieli:
  • Prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej, odpowiedzialność za
    jakość i wyniki tej pracy oraz zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom uczęszczającym
    do przedszkola.
  1. Zadania nauczyciela w zakresie zapeawniania bezpieczeństwa wychowanków
    obejmują:
  • Znajomość i przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • Usuwanie wszelkich zagrożeń wpływających na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
  • Zgłaszanie dyrektorowi zagrożeń niemożliwych do usunięcia we własnym zakresie,
  • Planowe i okazjonalne wdrażanie dzieci do zasad bezpieczeństwa i higieny poprzez
    stosowanie metod odpowiednich do ich wieku,
  • Kontrola przestrzegania przez dzieci zasad bezpieczeństwa i higieny obowiązujących
    w przedszkolu,
  • Udzielenie dziecku niezbędnej pomocy w razie wypadku, powiadomienie dyrektora,
    przestrzeganie dalszych procedur,
  • Przestrzeganie norm i zasad bezpieczeństwa podczas wycieczek, spacerów, wyjść

poza budynek i teren przedszkola,

  • Nadzorowanie podejmowanych przez wychowanków działań w celu wyeliminowania
    sytuacji zagrażających ich zdrowiu lub życiu
  • Wdrażanie dzieciom zasad powszechnie przyjętych (zasady ruchu drogowego, zasady
    zachowania się nad wodą, w lesie, w sklepie, w sytuacji z nieznajomą osobą dorosłą),
  • Sumienny nadzór nad wychowankami i nie pozostawianie ich bez opieki.
  1. Pozostłae obowiązki nauczyciela:
  • Przygotowywanie się i organizacja zajęć.
  • . Prowadzenie obowiązującej dokumentacji: obserwacje dzieci, dziennik.
  • Realizacja podstawy programowej.
  • Udział w radach pedagogicznych, szkoleniowych.
  • 5. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
  • Dbanie o odpowiednie urządzenie sali, pod względem bezpieczeństwa i estetycznym.
  • Prowadzenie zebrań dla rodziców.
  1. Inne powinności nauczyciela:
  • Poznawanie osobowości, umiejętności, zdolności dziecka w celu ich rozwoju poprzez
    dostosowanie form pracy w indywidualnym toku nauczania.
  • Współpraca z domem rodzinnym w celu ujednolicenia działań wychowawczych i
    włączanie rodziców w działalność przedszkola.
  • Nauczyciel ma prawo w swej pracy korzystać z pomocy dyrektora, rady
    pedagogicznej oraz innych instytucji oświatowych i poradni specjalistycznych.
  • Zachowanie poufności względem powierzonych mu informacji dotyczących
    wychowanków.

§ 14

  1. Zakres zadań nauczyciela wspomagającego:
  • prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych.
  • prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami pracy wychowawczej z dziećmi
    niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi
    niedostosowaniem społecznym,
  • uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli.
  • udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne, stosowanie metod
    odpowiednich w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie
    oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym
  • wykonywanie, w szczególnych sytuacjach, obowiązki przydzielone przez dyrektora
    placówki wynikające z potrzeb organizacyjnych przedszkola.

§ 15

  1. Obowiązki nauczyciela logopedy:
  • Przeprowadzenie rozeznania i badania wstępnego wśród dzieci w celu wyłonienia
    dzieci, które potrzebują pomocy logopedycznej.
  • Prowadzenie terapii logopedycznej dostosowanej do potrzeb dziecka.
  • Współpraca z rodzicami, informowanie ich o problemach dziecka na płaszczyźnie
    logopedycznej.
  • Zachowanie poufności względem powierzonych mu informacji dotyczących dzieci.

§ 15

  1. Obowiązki pomocy nauczyciela:
  • Współpraca z nauczycielem w celu dobrego oddziaływania wychowawczego.
  • Spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
    wynikających z rozkładu dnia lub polecone przez nauczyciela.
  • Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
  • Odpowiadanie za stan i czystość zabawek.
  • Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora.
  • Dbanie o należyty stan mienia przedszkola.
  • Utrzymywanie w czystości wszystkich pomieszczeń.
  • Przestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych.
  • Dbanie o sprzęt mechaniczny oraz sprzęt do sprzątania.

VIII REKRUTACJA DZIECI DO PRZEDSZKOLA

  1. W postępowaniu rekrutacyjnym biorą udział dzieci od 3 do 6 roku życia. Dzieci 6 –
    letnie mają obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
  2. W wyjątkowych sytuacjach dyrektor może wyrazić zgodę na uczęszczanie dziecka 2,5
    – letniego. Może to nastąpić, gdy:
  • W oddziale przedszkolnym zostaje wolne miejsce, a oboje rodziców dziecka
    pracuje.
  • Rodzic samotnie wychowujący dziecko pracuje.
  • Rodzic samotnie wychowujący dziecko lub oboje rodziców jest
    niepełnosprawnych.
  1. Rekrutację prowadzi komisja powołana przez dyrektora.
  2. Terminy rekrutacji ogłaszane są na stronie internetowej szkoły.
  3. Dokumenty rekrutacyjne można pobrać w sekretariacie szkoły, u nauczycieli
    wychowania przedszkolnego lub ze strony internetowej szkoły.
  4. Dokumenty rekrutacyjne mogą złożyć rodzice lub opiekunowie prawni dziecka.
  5. W pierwszej kolejności przyjmowane jest:
  • dziecko z rodziny wielodzietnej,
  • dziecko z niepełnosprawnością,
  • dziecko, którego rodzice albo rodzeństwo są osobami z niepełnosprawnością,
  • dziecko, które wychowuje tylko jeden z rodziców,
  • dziecko, które wychowuje się w rodzinie zastępczej.
  1. Dzieci, które już uczęszczają do oddziału przedszkolnego w placówce mają
    zapewnione w niej miejsce na kolejny rok szkolny po złożeniu przez rodziców lub
    opiekunów prawnych deklaracji na kolejny rok szkolny.
  2. Możliwość przyjęcia dziecka po ogłoszeniu wyników rekrutacji jest możliwe w
    wypadku, gdy w oddziałach pozostają wolne miejsca.

IX WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
  2. Dzieci z grypy 6-latków odbywają roczne przygotowanie przedszkolne. Dzieci w wieku 6
    lat mają obowiązek uczęszczania do przedszkola.
  3. Urząd Gminy jest zobowiązany zapewnić dzieciom 6-letnim transport do i z przedszkola. Z
    tego transportu mogą korzystać również dzieci 5-letnie. Dzieci oddziału 3 i 4-latków dowożeni
    są przez rodziców na własny koszt.
  4. Każde dziecko w przedszkolu ma swoje prawa dziecka wynikające z Konwencji Praw
    Dziecka

X DZIECI PRAWA I OBOWIĄZKI

  1. Każde dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  • szacunku,
  • radości,
  • indywidualnego tempa rozwoju,
  • wyrażania swoich myśli i uczuć,
  • zdobywania wiedzy i nowych doświadczeń,
  • brania udziału w zajęciach oferowanych przez przedszkole,
  • brania do udziału w zajęciach dodatkowych – płatnych,
  • podejmowania decyzji,
  • popełniania błędów i ponoszenia za to konsekwencji,
  • prywatności,
  • do życia i rozwoju,
  • do swobodnej wypowiedzi,
  • życia bez przemocy i poniżania,
  • do wypoczynku i czasu wolnego
  • pomocy ze strony nauczyciela,
  • zdrowego żywienia,
  • spokoju i samotności, wtedy kiedy tego potrzebuje,
  • zabawy i do wyboru towarzyszy zabaw,
  • powinien znać swoje prawa i z nich korzystać.
  1. Każde dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
  • stosowanie form grzecznościowych wśród dzieci i dorosłych,
  • dbanie o bezpieczeństwo swoje i kolegów w grupie,
  • jest samodzielne w toalecie, szatni,
  • zgłasza potrzeby fizjologiczne,
  • przestrzega zasad panujących w grupie,
  • wykonuje polecenia nauczyciela,
  • dba o porządek w sali,
  • odkłada zabawki na miejsce po skończonej zabawie,
  • wykonuje przypisane zadania i obowiązki,
  • pomaga innym,
  • nie przeszkadza innym w zabawie,
  • dba o higienę i wygląd estetyczny,
  • informuje nauczyciela o trudnych sytuacjach.

XI RODZICE PRAWA I OBOWIĄZKI

  1. Obowiązki rodziców:
  • przestrzeganie statutu;
  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka do i z przedszkola/lub przuprowadzanie i odbieranie
    dziecka na przystanku autobusowym przez rodzica lub przez osobę upoważnioną na piśmie,
  • akceptacja uchwał rady pedagogicznej, a także rady rodziców,
  • dokonywanie terminowej opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu oraz posiłki,
  • informowanie nauczyciela o nieobecności dziecka w danym dniu,
  • powiadomienie nauczyciela o chorobach zakaźnych oraz zatruciu pokarmowym,
  • wypełnienie deklaracji dotyczących pobytu dziecka w dni opiekuńczo-wychowawcze, ferie
    zimowe i wakacje,
  • udział w zebraniach grupowych z nauczycielem,
  • dopilnowanie, aby dziecko 6-letnie regularnie uczęszczało na zajęcia do przedszkola, w celui
    spełnienia rocznego przygotowania przedszkolnego,
  • zapewnienie wyprawki,
  • wspieranie nauczycieli, współpraca z nauczycielem dla obupólnego dobra dziecka.
  1. Prawa rodziców:
  • zapoznanie się z realizowanym planem w przedszkolu oraz programem pracy dydaktyczno-
    wychowawczej,
  • pozyskiwanie aktualnych informacji o własnym dziecku na temat jego rozwoju i postępów
    edukacyjnych,
  • uzyskiwanie informacji na temat gotowości szkolnej swojego dziecka,
  • uzyskiwanie porad i wskazówek,
  • współpraca z pedagogiem szkolnym,
  • wyrażanie swojej opinii na temat funkcjonowania przedszkola,
  • udział w konsultacjach z dyrektorem albo nauczycielem,
  • konsultacje z pedagogiem, logopedą,
  • udział w uroczystościach przedszkolnych,
  • pozyskiwanie informacji na temat diagnozowania i obserwacji dzieci.
    XII POSTANOWIENIE KOŃCOWE
  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej –
    dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
  2. Zmiany w niniejszym Statucie są zatwierdzane w drodze uchwał rady pedagogicznej.
  3. Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
  • zapoznanie rodziców ze Statutem na zebraniach z rodzicami,
  • zapoznanie wszystkich pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty,
  • udostępnienie zainteresowanym Statutu przez dyrektora przedszkola.
  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.